VVIP bB

Saturday, April 3, 2010

santau

entah mcm mana mlm nie ak rase nk share kt korng pasal santau nie...sbnrnya ak ade pngalaman skit psl sntau nie,bkn brmksd ak menyantau org,tp sorg ahli keluarga ak terkena santau dan telah menemui ajalnya...marilah kita bersama2 sedekahkan Al-fatihah kpd arwah kakak ak yg tersayang, Wan Nor Hasma bt Wan Noor...semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama2 org2 yg beriman...amin...

mari kite bercerita sdkit pasal santau nie...

Terdapat beberapa ciri sahaja yang boleh dijadikan panduan bagi mengenal pasti samada seseorang itu terkena racun atau santau. Pada kebiasaannya, mangsa racun akan menderita serta-merta seperti berlakunya muntah darah. Mangsa santau mengambil masa lama menyebabkan mangsa tidak menyedari sehinggalah mangsa tersalah makan seperti limau nipis dan nenas. Ini adalah kerana mangsa santau amat sensitif kepada limau nipis dan nenas.

Tanda-tanda Terkena Santau:

Jika seseorang mengalami gejala-gejala berikut maka beliau disyaki telah terkena santau:

  • Batuk berlarutan, kadang-kadang batuk berdarah dan bernanah dan keluar debu-debu kecil seperti serbuk kaca.

  • Istihadhah yang berpanjangan bagi wanita sehingga satu hingga tiga bulan atau lebih.

  • Sakit tulang belakang terutamanya pada waktu Maghrib dan malam Jumaat. Kadang-kadang sakit menjadi-jadi semasa hendak masuk waktu solat Jumaat.

  • Sakit dan sesak nafas terutama waktu Maghrib.

  • Lenguh seluruh anggota badan.

  • Kuku menjadi hitam dan nafas menjadi busuk.

  • Mimpi jatuh dari tempat tinggi.

  • Mimpi bahan-bahan miang seperti miang buluh dan ulat bulu.

  • Mimpi bermain dengan benda tajam seperti pisau dan sembilu.

  • Mimpi kanak-kanak kecil seperti mimpi menyusukan kanak-kanak tersebut.

  • Mimpi binatang yang menakutkan seperti ular.

  • Mimpi makan makanan yang kotor seperti bangkai dan babi.

  • Mimpi paderi Kristian, sami Budha atau bermimpi pergi ke tempat-tempat ibadat bukan Islam.


sebenarnya,yg ak 'bold' kan tu sumer gejala yg terdapat kat arwah kakak ak...dh lama dia menangung derita, seingat ak mase tu ak baru berumur 7tahun, sehinggalah dia menghembuskan nafasnya yang terakhir ketika umur ak 19thn...kira2 12thn dia telah menderita santau bahana buatan orang...

dari ape yg ak dengar,arwah terkena santau melalui makanan...dari aper yg ak tahu,santau nie ada banyak jenis...santau angin,makanan,santau tuju n mcm2 lg la...ak pn xbrape arif sgt.. arwah pun pernah bercerita yg mse die terkena santau nie, ade sorg kwn dia yg beria-ria nk blnja dia mkn...walaupn mase tu dia dah tolak,tp kwn dia nie tetap nk blnja...smpaikan kwn dia nie sangup pujuk bf akk ak mse itu (alhamdulilah menjadi suaminya) semata2 nk mitak keizinan nk bw akk ak klua mkn...slepas dari kejadian tu,arwah mula rase sesak nafas n macam2 lg gejala...ak bkn nk berprasangka buruk kat kwn akk ak tu,tp lps jer die bwk akk ak klua,die trs xdpt dikesan...anset bertukar,rumah pn dah pindah n mcm2 lg la...

kami sekeluarga xputus2 berikhtiar...macam2 cara kami guna...pada mulanya,kami menolak cara alternatif nie seperti berubat guna bomoh, tp setelah sumer hospital pakar kami rujuk,pun xdpt penawarnya,kami pun mula lah beralih ke arah rawatan alternatif...

dari situ lah kami dpt thu yg arwah dah terkena santau...bertapa risaunya ayah dan mak ak ketika tu...ayah ak hampir2 berhenti kerja sebab xsangup nk tengok mak ak menangung penderitaan arwah sendirian...mase tu ayah ak bekerja kt offshore, balik jarang2...paling lama ayah ak ade kat laut, dekat 3bln...tapi d sebabkan tangungan yg ramai,ayah ak terpaksa gagahkan diri pergi bekerja...kami ade 6bradik,mase tu hnya abg sulung shj yg bekerja,tu pn sbg askar jer, adk bradik lain sume masih brsekolah trmasuk akk ak yg mase tu tgh blajar kt itm (skrg nie UITM)

dari raut wajah ayah dan mak ak,jelas terpancar kerisauan yang amat sangat...pernah ak lihat ayah ak menangis sebab xtahan tgk penderitaan arwah...mase tu umo ak dlm 8thn...bygkan perasaan ak,seorg budak kecik yg baru nak mengenal dunia melihat tunjang keluarga menangis sersedu2... Ya Allah, besarnya dugaan yg engkau berikan pada kami sekeluarga...

kami sekeluarga xpenah berputus asa dalam beriktiar mencari penawar...sabda Rasulullah "Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan ubat dan dijadikan kepada setiap penyakit ada ubatnya, berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram.”
pegangan itulah yg menjadi pembakar semangat dan pendorong kami sekeluarga...bermacam2 bomoh kami jumpa,bermacam andaian kami dapat, namun penyakit arwah xpernah baik...

dulu mase ak kecik,ak pernah berjanji yg ak akan cari org yg buat akk ak tu sampai ke lubang cacing sekali pn, tp janji tinggal janji...ak hnyalah manusia yg lemah,selemah2nya iman... Ya-Allah,kuatkan lah iman ku, jauhilah ak dr godaan syaitan...

Alhamdulillah, arwah mendirikan rumah tangga seingat ak dlm thn 2002, dan suaminya lah yg jd tunjang semangatnya ...setelah lama berkahwin,arwah xdikurniakan anak...mereka xpernah berputus asa,namun, semakin hari,keaadaan arwah bertambah terok... penyakit2nya bertambah2..antara penyakitnya yg ak ingat ialah lemah jantung,peparu, kegagalan buah pingang dan macam2 lagi..... tapi walaupn arwah ditimpa musibah yg begitu dasyat, arwah tetap mcm akk ak yg ak kenal dulu... penyayang, baik hati dan begitu mengambil berat pasal ak... nama ak sebenarnya, arwah yg bagi...ak syg sgt2 arwah...banyak jasa yg dicurahkan sepanjang ak bersamanya...

arwah la satu2 nya tempat ak bermanja sebelum nie, sbb dia sorang lah permata yg menyinari keluarga kami...dia satu2 nya akk ak...ak begitu menghormatinya...ak ingat lg,mase ak kecik2 dlu, arwah sgt ceria, dia lah penghibur keluarga kami,tp setalah die terkena santau, wajah lesunya amat merungsingkan kami sekeluarga...pernah suatu hari, ak terbayangkan yg arwah akan pergi meninggalkan kami sekeluarga, ak betol2 xsangka yg ia betol2 terjadi...

arwah menghembuskan nafasnya yg terakhir dekat hospital Klang. mase tu arwah on the way nk pergi brubat dgn seorg bomoh nie, sblm nie pn arwah dah pernah berubat dgn nya...alhamdulillah keaadaan arwah bertambah sht slps berubat dgn nya..tapi, ternyata Allah lebih sygkan die tatkala kami hampir2 ketemu penawarnya.. ak bersyukur pada Allah, mase dia menghembuskan nafasnya tu, ak ade di sisinya...masa tu ak dlm cuti sem time kat matrix dlu..

semasa memandikan jenazah arwah,mase tu kat masjid Selayang, suaminya tunjukkan pd kami sekeluarga anset DOPOT arwah..dlm tu ade tulis psl luahan hati arwah...dlm tu arwah memohon maaf pade semua orang jika dia ada melakukan kesalahan.arwah juga beritahu kekesalan dia xpdt menjadi isteri dan anak yg baik. dlm tu jugak arwah meng-listkn 8penyakit yg dia ada...saat ak membaca nya, ak menangis semahu-mahunya....ape yg dia tulis tu amat menghibakan ak...ak betol2 xsangka yg arwah berdepan dgn pelbagai dugaan dan ujian...arwah seorg yg sangat tabah...

ak sangat2 sedih mase tu...sepanjang perjalanan dari masjid Selayang ke kg ak kat kelantan,ak menangis xbrhenti...selepas kebumikan jenazah, ak lihat ayah ak lah yg sgt2 rase terkilan dan sedih...stiap kali selesai solat jemaah brsama2, dalam doa ayah, ayh mesti menangis...

abang ak hampir2 membatalkan perkhwinan dia sbb trlalu sedih...arwah lah yg byk support majlis kenduri abg ak tu, tp majlis tu trpaksa diteruskan jgk sbb sgala persiapan tlah dibuat, para jemputan pn dah dijemput....

ak ingat lagi arwah pernah tnya " azli nk adiah ape mse azli kawin nnti?" nmpknya,arwah xpt tgk ak bersanding nnti..

sebenarnya, ak ambik kos 'elektrik power system' nie pn sbb arwah yg beria-ria suroh ak ambik...ak xminatpn kos nie, tp disebabkan permintaan arwah sendiri,ak xmampu menolaknya...ak tetap menunaikan hajatnya walaupn dia dah pergi selamanya...

Ya-Allah, cucurilah rahmat ke atas arwah, dan tempatkan lah dia bersama orang2 yg beriman...Amin...

-Al-Fatihah kpd arwah Wan Nor Hasma Wan Noor...-

(p/s: sebenarnya banyak lagi bnda yg nk ak kongsi brsama)




5 comments:

masturah idrus said...

sedih nye....
:(

Tupai Karan said...

alfatihah jugak utk akak hang.. hopefully keluarga hang tabah walaupun kehilangannya ketara terasa. aku tau sbb aku seniri penah kena 2 tahun sudah tapi alhamdulillah sbb awal dapat detect dan awal bawak berubat. Geram tu geram cam nak antaq balik 'benda' tuh kat si pengirim tapi pkiaq2 blk watpa nak jadi buduh cam depa gak, biaq Allah saja yang balas..

miss lee said...

sedihnya sepol...
smoga roh arwah akk ko dtmptkn brsma glongan briman n d cucuri rahmat..amin...
biarla org yg bt tu dt blsn...klu bkn d dnia...akhirat ada lg..
sbr k...

belia bangkit said...

aku nk ucapkan brbyk trima kasih kt korang sume sbb at least cuba nk fahami perasaan n simpati dgn aku...aku xthu ape yg patut aku ckp lg skrg...huhu...trima kasih skali lagi sbb baca luahan isi hati aku yg slama ni aku simpan rapi dlm lipatan sejarah idup aku.......

mr.S said...

ak pon da sdekah al fatihah utk arwah kakak ko...
sm0ga dia berada d kalangan org2 yg baik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Powered by Blogger