VVIP bB

Sunday, September 9, 2012

kegilaan ku....

Assalamualaikum....

Allhamdulillah, selesai sudah latihan industri aku di kilang Canon Opto, Shah Alam...banyak benda yang telah aku pelajari sepanjang 3 bulan di sana...Benda yang paling penting yang dapat aku serapkan ialah sikap dalam bekerja bagi orang jepun yang sememangnya mementingkan kesempurnaan dan penjimatan dari segi cost....

sebenarnya post kali ini bukanla nak cerita pasal pengalaman semasa menjalankan latihan industri, tetapi nak ceritakan bagaimana hobi memancing ku makin lama makin menjadi-jadi... kalau nak kirakan pasal pengetahuan aku dalam dunia mancing ni memang la boleh dikatakan takde langsung, joran aku pulak baru berusia tak sampai setahun, tapi dengan semangat yang berkobar-kobar nak jadi raja pancing, aku gagahkan jua diri ni utk pelajari ilmu memancing....hahaha

 aku sempat ikut staf di sana pergi mancing dekat tanjung harapan, di kolam berbayar Sea Lion.. agak mahal bayaran dikenakan berpatutan dengan saiz kolam yang besar dan ikan-ikan yang terdapat kat situ... 1st trial aku mancing kat situ memang hampeh...baling joran pn boleh sangkut kat bumbung...maklumla, sebelum ni memang aku tak biasa mancing kt kolam. lebih-lebih lagi yang berbumbung. biasa aku mancing pun kat pesisir pantai dan di muara sungai.teknik balingan pula jauh berbeza...

mujur abang-abang staff tak jemu-jemu mengajar aku cara balingan yang betul. tup-tup jer, mata kail aku disambar ikan...kuat jugak la die tarik mata kail aku. mungkin sebab terlalu gairah, aku dok pulun jer pusing mesin pancing aku...last-last putus tali..haih...mungkin sebab sebelum ni xpenah merasa lagi ikan besar tarik pancing aku, sebab tu la yang rase xcited sgt2 time tuh...biasa dapat ikan pun saiz 2 - 3 jari jer...tarik pn biasa jela...

duduk dalam 5-6 minit, member sebelah aku ni pulak dapat ikan.. ikan jenahak katanya...agak besar jugak la...anggaran dalam 2kilo setengah cam tu la...punye la sakit ati aku mase tu..kalo la aku yg dapat, memang aku nak tayang puas-puas kat muka membe aku nih..hahaha...

sejak pada tu, bole dikatakan tiap-tiap hari aku dok melayan cite river monsters kat youtube..memang syok beb pancing ikan besar neh... tambah-tambah lagi aku ada tengok die dpt ikan sampai makan masa 4jam setengah baru bole naikkan ikan tu.. ikan ape tu, aku sdri pn da lupa..minat untuk mancing pun semakin membuak-buak..insyaallah, sabtu nanti aku akan pergi sekali lagi kat kolam tu, dan diharapkan kali ini akan dapat hasil yang lumayan..maklum la, kalo dulu pergi dengan ilmu 0, kali ini, aku da buat sedikit preparation.. dah banyak kali dah aku cari tips2 nak pancing kat kolam tu...harap2 menjadi la yer....


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Powered by Blogger